På kommunens nettsider ser du overordnet organisering av tjenestene til gravide, barn, unge og familier i Snåsa kommune. Målet med denne organiseringen er å sikre helhet og sammenheng helt fra kommunenivå og ned til individ- og familienivå, noe som også påvirker og henger sammen med tverrfaglige møtearenaer på de ulike nivåene.
Les mer om kommunens organisering
I tillegg kan du se mer informasjon om tjenester og tilbud under enhetsnivå , og kommunens tverrfaglige møtearenaer på overordnet nivå .
I Snåsa kommune er arbeidet med BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats) organisert som et systematisk samarbeid mellom ulike tjenester og fagpersoner for å gi helhetlig støtte til barn, unge og familier som trenger hjelp. BTI-arbeidet bygger på en modell som fremmer tidlig innsats og tverrfaglig samhandling.
Her er noen sentrale punkter om hvordan BTI-arbeidet er organisert i Snåsa kommune:
- Tverrfaglig samarbeidsstruktur:
Kommunen har etablert et Tverrfaglig fordelingsteam hvor representanter fra helse, oppvekst, barnevern, PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) og andre relevante aktører deltar. Dette teamet møtes ukentlig for å drøfte innkomne saker og fordele sakene til rette tjenester for videre oppfølging.
- Støtteverktøy og handlingsveiledere:
BTI-arbeidet benytter seg av en BTI-veileder eller en handlingsveileder som angir tydelige steg for hvordan saker skal håndteres, fra bekymring blir meldt til konkrete tiltak iverksettes.
- Fokus på tidlig innsats:
Kommunen legger vekt på å identifisere utfordringer tidlig for å forhindre at problemene eskalerer. Dette inkluderer samarbeid med foreldre og bruk av lavterskeltilbud.
- Samhandling og koordinatorer:
Hver sak får en dedikert koordinator som sikrer at alle tjenester samarbeider godt og at det er kontinuitet i oppfølgingen. I BTI-modellen har koordinatoren tittelen «stafettholder». Stafettholderen kan være en barnehageansatt, lærer, en helsesykepleier eller en annen fagperson avhengig av barnets situasjon.
- Brukermedvirkning:
Snåsa kommune prioriterer aktiv involvering av barn, unge og deres familier i hele prosessen, slik at de opplever seg hørt og kan være med på å utforme tiltak.
- Kompetanseheving og intern opplæring:
BTI-modellen krever at ansatte i kommunen får opplæring i å bruke verktøyene og forstå modellen. Dette sikrer at alle har felles kunnskap og metodebruk.
- Digitale systemer og verktøy:
Kommunen bruker en digital plattform, Stafettlogg fra Visma Flyt Samspill, for å dokumentere og følge opp saker, noe som også fremmer en mer oversiktlig og sammenhengende innsats.