Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre. Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet, og er dermed ikke noe tjenesteapparatet kan velge å forholde seg til eller ikke. Les mer om brukermedvirkning her.

Evaluering er en systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, eller virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet.

Brukermedvirkning og evaluering i helse (helsestasjon)?

  • Foreldreforberedende kurs
  • Svangerskapsomsorg
  • Spedbarn/småbarnkonsultasjoner
  • Småbarnstreff
  • Helseundersøkelser
  • Veiledning og oppfølging
  • Ansvarsgruppe, IP og koordinator
  • Vaksinering

Brukermedvirkning og evaluering i barnehage

  • Barnesamtaler
  • 4-års kontroll i barnehagen (foreldre, helse, barnehage)
  • Foreldresamtaler
  • Foreldremøter
  • Samarbeidsutvalg (SU)
  • Foreldreråd (FAU) barnehage
  • Foreldreundersøkelse i barnehage (digital Udir)

Brukermedvirkning og evaluering i skolen

Elevundersøkelse

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Svarene brukes av skolen, kommunen og staten for å gjøre skolen bedre. Temaer som blir belyst er:

  • Trivsel
  • Motivasjon, arbeidsforhold og læring
  • Hjem-skole-samarbeid
  • Støtte fra lærer
  • Vurdering for læring
  • Medvirkning
  • Regler på skolen
  • Trygt miljø
  • Rådgiving

Den statlige undersøkelsen gjennomføres på 7. og 10. trinn, mens den kommunale undersøkelsen gjennomføres på 6., 8, og 9 trinn.

  • Elevsamtaler
  • Foreldresamtaler
  • Foreldremøter
  • Samarbeidsutvalg (SMU)
  • Elevråd
  • Foreldreråd (FAU) skole

 

 

 

 

Ulike forum for brukermedvirkning i barnehage og skole

I barnehagene og skolene har råd og utvalg rett til å uttale seg og komme med forslag i alle saker som gjelder barnehagen/skolen. Å arbeide for barnas miljø er en sentral oppgave for alle organene.

  • Samarbeidsutvalg (SU) barnehage
  • Elevråd
  • Foreldreråd (FAU) skole

Ingen av rådene eller utvalgene har beslutningsmyndighet, men de gir elever og foreldre anledning til å utveksle meninger og å komme med felles uttalelser.

Du kan lese mer om de ulike rådene i barnehagen her

Du kan lese mer om de ulike rådene i skole her.

FUB (foreldreutvalget for barnehager)

FUB skal sikre at foreldrestemmen høres i aktuelle barnehagepolitiske saker og at Kunnskapsdepartementet har et rådgivende organ.  FUB skal jobbe etter følgende hovedmål: «Samarbeidet mellom hjem og barnehage skal bidra til at alle barn i barnehage får et best mulig tilbud.»

Dette er noe av det FUB jobber med:

  • Bistå foreldre om deres rettigheter og hvordan de kan påvirke barnehagehverdagen.
  • Bistå barnehager med informasjon og veiledning.
  • Være foreldrestemmen og høringsinstans for Kunnskapsdepartementet.
  • Sikre at foreldreperspektivet kommer tydelig frem i høringer og lovverk.
  • Styrke foreldreengasjementet og foreldreinnflytelsen i barnehagen.
  • Rådgivning til lokale foreldreutvalg som FAU og SU.

Du kan lese mer om FUB ved å klikke her.

FUG (foreldreutvalget for grunnopplæring)

FUG gir råd og veiledning til foreldre om samarbeid mellom hjem og skole, og skal sikre at foreldrestemmen blir hørt i skolepolitiske saker. I tillegg til å gi råd til foreldre, gir de også innspill til utdanningsmyndighetene om hjem-skole-saker. FUG ble opprettet i 1976 og er lovhjemlet i opplæringsloven § 11. Det er Kongen i statsråd som oppnevner utvalget for fire år om gangen.

Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) kan bistå foreldre med:

  • Spørsmål, informasjon og veiledning knyttet til barnets opphold i skolen eller om skole-hjem samarbeid.
  • Foredrag om FUGs arbeid eller hvordan samarbeidet hjem – skole kan styrkes

Du kan lese mer om FUG ved å klikke her.